Home > Wat is contentmarketing?

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een marketingvorm waarbij techniek en strategie samen voor het creëren en verspreiden van waardevolle inhoud moeten zorgen. Als we content en marketing los van elkaar trekken, wordt dit nog duidelijker. Zoals de meeste van onze hedendaagse business termen is ook content een Engelstalig begrip. Het betekent letterlijk niets meer dan inhoud. Veelal denken we bij content aan geschreven tekst, maar het kan dus ook slaan op afbeeldingen, foto’s, video’s, geluidsfragmenten, infographics en animaties.

Marketing kan worden gezien als een verzamelnaam voor allerlei relevante activiteiten voor een bedrijf, product of dienst. Ongeacht waarvoor of voor wie het bedoeld is, blijft er altijd maar één gezamenlijk doel over bij marketing: door middel van deze activiteiten uiteindelijk meer geld verdienen. Contentmarketing omvat dus het strategisch inzetten van waardevolle inhoud wat moet leiden tot meer conversie.

Wat is het verschil met online marketing?

De meningen over wat het verschil is tussen contentmarketing en online marketing zijn verdeeld. Dat maakt het niet echt duidelijker, maar misschien moeten we ons afvragen: is er wel een verschil? Feit is in ieder geval dat er geen harde richtlijnen voor zijn. Als we dan toch proberen het verschil aan te duiden, gaat dat misschien het best om hierbij Google als voorbeeld te nemen.

Voorop staat dat voor veel dezelfde online marketingactiviteiten zowel een online marketeer als een content markeer uit de voeten kunnen. Maar als we kijken naar Google, is een content marketeer meer bezig met het optimaliseren van organische resultaten. Dus het verkrijgen van meer verkeer richting de website op basis van content die een hoge score/ goede vindbaarheid heeft in Google. Een online marketeer heeft eigenlijk hetzelfde doel om meer verkeer richting de website te krijgen, maar kijkt meer naar de herkomst van dat verkeer. Met verkeer wordt overigens iedereen die zich online in de ‘omgeving van jouw content beweegt’ (website en inhoud, social media, advertenties, etc.) bedoeld.

Ook houdt een online marketeer zich meer bezig met het financiële plaatje voor de inzet van bepaalde marketingtools, bijvoorbeeld betaalde advertenties. Dus in feite wat een ‘stukje content’, dat via je website leidt of in ieder geval moet leiden naar die uiteindelijke conversie, mag kosten. Want in grote lijnen is dit ook het verschil in lange termijn-marketing en korte termijn-marketing, wat we weer zouden kunnen vertalen naar SEO (lange termijn) en SEA (korte termijn). Maar daarover lees je meer in onze andere artikelen.

Het doel van contentmarketing

We weten nu wat contentmarketing is en wat het verschil is met online marketing, maar wat is nou het specifieke doel van contentmarketing? Los van dat het er uiteindelijk voor moet zorgen dat je als bedrijf meer geld gaat verdienen. Je kunt het zien als een af te leggen weg, een samengesteld ‘reisschema’ voor je doelgroep. Hoe beter je weet welke ‘bezienswaardigheden’ je doelgroep absoluut wil zien, hoe beter jij dat kan samenstellen en hoe enthousiaster het zal worden ontvangen. Om dat te bereiken zijn tal van strategieën en modellen te bedenken. Van bekende en veelgebruikte tot eigenzinnige tools en technieken. Het doel is de juiste aantrekkingskracht weten te realiseren voor de juiste koopgerichte bezoeker. Die bezoeker wordt, in het meest ideale geval, door middel van contentmarketing uiteindelijk een ‘ambassadeur’ van jouw bedrijfsaanbod.

De bouwstenen van contentmarketing

Wat zijn nou de beste soorten content voor een goede marketingstrategie en diens uitingen? Nou, de lijst met content soorten is lang. Oneindig lang. En een veelgemaakte fout is dan dat mensen denken: ik doe van zo veel mogelijk soorten een beetje. Maar wie zich juist full focus richt op 2 a 3 vormen, zal een grotere impact van de marketingresultaten ervaren. De meest voorkomende vormen van content zijn:

  • Blogs
  • (YouTube) video’s/ vlogs
  • Infographics
  • Animaties
  • E-books
  • Cheatsheets
  • Podcasts
  • Templates

Content kun je zien als informatie die een bepaald doel dient. Dit uit zich in alle denkbare vormen. Online, maar ook offline, verbaal en non-verbaal, zichtbaar en hoorbaar. Eigenlijk kan content via alle zintuigen worden waargenomen. Wie de juiste vorm, voor het juiste publiek, via het juiste kanaal op het juiste moment weet in te zetten is een ware content specialist.

Hoe gebruik je contentmarketing?

Niet iedere klant heeft dezelfde informatiebehoefte en is evenveel van je dienst of product op de hoogte. Er schuilt dus een ‘mate van bewustzijn’ achter het proces. Wie krijgt welke content, en op welk moment, aangeboden? Dat wordt bepaald op hoe iemand bijvoorbeeld zoekt in Google.Iemand die zoekt op ‘hoe zet ik SEO in voor mijn bedrijf’ is beter op de hoogte (gebruik van de term SEO) dan iemand die zoekt op ‘hoe zorg ik dat mijn bedrijf beter wordt gevonden op internet’. Zo zijn er tal van fases en mate van bewustzijn waarop je je contentmarketing kunt richten.

1 - Buyer Persona

Een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep op basis van onderzoek dat is gedaan naar het koopgedrag.

2 - Customer Journey

Een strategisch model en gebruik je om elke klantervaring met je bedrijf visueel weer te geven.

3 - Funnel Mapping en Marketing Funnel

Funnel mapping is het in beeld brengen en verbinden van alle kanalen, software, pagina’s en processen tot een logische route die alle mogelijke klantreizen (customer journeys) met elkaar verbinden. Een marketing funnel is om een gestandaardiseerde klantreis customer journey) te visualiseren zodat eenvoudiger kan worden bepaald wat er gecommuniceerd moet worden om iemand uiteindelijk klant te maken.

4 - AIDA-model

Het AIDA-model (mate van bewustzijn) loopt van het trekken van aandacht (Attention) naar het opwekken van interesse (Interest) in het product. En van interesse in het product naar verlangen (Desire) naar het product. Ten slotte moet de consument overtuigd worden om over te gaan op het kopen van het product, actie (Action) dus.

5 - Content is King

Het strategisch inzetten van content, gebaseerd op bovenstaande elementen die worden doorlopen. Dit vormt in grote lijnen je contentstrategie. Deze ga je vervolgens monitoren, analyseren en waar nodig optimaliseren. Dit proces kun je eindeloos blijven herhalen.

Op welk gebied wil jij groeien met je bedrijf?







    Bij het invullen van dit formulier ga je akkoord met het veilig opslaan en verwerken van je gegevens via de website.